ASRI BIN KHALID
CT10210091
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN JASMANI
TAHUN 5
Tarikh : 07 . 07 . 2011 (khamis)
Masa : 8.00 – 9.00 pagi (60 minit)
Kelas : 5 Bestari
Bilangan Murid : 32 orang
Tunjang pembelajaran : Kemahiran (Olahraga)
Bidang Pembelajaran : i). Acara lari berganti-ganti
Pengetahuan Sedia Ada : Pelajar berpengalaman melakukan teknik pertukaran baton gaya selang- seli tanpa pandangan dan gaya selang-seli secara pandang semasa tahun 4.
Objektif Tingkahlaku : Di akhir sesi pengajaran dan pembelajaran, pelajar akan dapat:
Psikomotor :
i. Melakukan teknik hantaran dan dan terima baton secara statik sebanyak 10 kali percubaan.
ii. Mengaplikasikan teknik hantaran dan terima baton dengan betul dalam permainan kecil.
Kognitif :
i. Mengetahui cara menghantar dan menerima yang betul dalam acara
lari berganti-ganti.
ii. Menyatakan peraturan dalam teknik hantaran dan terima baton.
Afektif :
i. Memupuk semangat kesukanan dan kerjasama dalam kalangan pelajar.
ii. Membina keyakinan diri.
iii. Menggambarkan satu keseronokan dalam kalangan pelajar melalui
aktiviti permainan kecil.
KBKK : Kaitan koordinasi antara pancaindera dan latihan.
Peralatan : 1) Sketel (16 buah) 2) bola ( 16 biji ) 3) baton ( 8 batang) 4) penanda ( 8 buah) 5) wisel 6) stopwatch
Keselamatan : 1.Memastikan murid memakai pakaian sukan yang sesuai dan betul.
2. Memastikan kawasan latihan adalah sesuai dan selamat untuk sesi
latihan dan pembelajaran.
BIL / MASA |
AKTIVITI |
BUTIR-BUTIR MENGAJAR |
RAJAH/CARTA ORGANISASI |
||
PSIKOMOTOR |
KOGNITIF |
AFEKTIF |
|||
Langkah 1 Set induksi
10 minit |
Memanaskan Badan
Memanaskan badan : Murid berada di dalam kawasan yang telah ditetapkan. Regangan menggunakan alatan.
|
1.Tunjukkan baton1. Murid berlari kawasan yang ditetapkan.
2. sentuh bahu rakan manakala rakan cuba elak 3. rakan yang disentuh cuba sentuh bahu kawan pula 1. High-Knee 2. Back-kick 3. Lari ketam sisi kiri/kanan |
1. Pelajar mengetahuikepentingan memanaskan sebelum memulakan acara.
2. Tahu apa yang akan dipelajari |
1.Pelajar bekerjasama dan seronok dalam melakukan aktiviti yang diarah oleh guru1. Perasaan ingin tahu | Memanaskan Badan G
X X X X G – Guru X – Murid – Skitel
|
Langkah 2 8 minit |
Demonstrasi.
(koordinasi)
Guru menunjukcara kemahiran menghantar dan menerima baton kepada semua pelajar dalam kawalan berbentuk ladam kuda. |
Menghantar:-badan condong ke
hadapan -kaki kanan di hadapan -kaki kiri di belakang -lutut dibengkokkan sedikit. -Tangan kiri lurus ke hadapan. -Tangan kanan di belakang dan siku bengkok sedikit. |
1.Pelajar memahami kedudukan kaki, tangan dan tubuh semasa menghantar baton2.Tahu koordinasi mata dengan tangan. | 1.Menyesuaikan diri2.Bersedia menerima
teguran. |
Pelajar berkumpul dalam bentuk ladam kuda. G
X X X X X X X
G – Guru X – Murid |
BIL/ MASA |
AKTIVITI |
BUTIR-BUTIR MENGAJAR |
RAJAH/CARTA ORGANISASI |
||||||
PSIKOMOTOR |
KOGNITIF |
AFEKTIF |
|||||||
Langkah 3
10 minit |
Aktiviti 1:
Lari pecut 30 meter (kelajuan) 1. Murid dibahagi dalam 8 kumpulan. 2. Setiap kumpulan terdiri daripada 6 orang murid. |
Menerima-badan condong ke hadapan
-kaki kiri di hadapan kaki kanan dibelakang -lutut dibengkokkan -tangan kiri lurus ke belakang -tangan kanak ke hadapan dan siku dibengkokkan sedikit. -Tapak tangan buka ke Atas. 1. murid akan lari pecut dari garis mula hingga hujung kon sejauh 30 meter. 2. murid akan berlari sambil memegang baton. 3. Aktiviti akan dilakukan serentak untuk 5 kumpulan. |
1.Pelajar memahami kedudukan kaki, tangan dan tubuh semasa menerima baton.2. Tahu koordinasi mata dengan tangan
1.Bagaimana kedudukan badan, kaki dan tangan semasa berlari. 2. cara memegang baton dengan betul semasa berlari. |
1.Bangga melakukanyang terbaik
1.Kesungguhan melakukan aktiviti 2. disiplin dan teknik dalam larian baton |
KON PENAMAT GARIS MULA JARAK 30 METER |
BIL / MASA |
AKTIVITI |
BUTIR-BUTIR MENGAJAR |
RAJAH/CARTA ORGANISASI |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PSIKOMOTOR |
KOGNITIF |
AFEKTIF |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Langkah 4
7 minit
Langkah 5
10 minit
Langkah 6
10 minit Langkah 7
5 minit |
Aktiviti 2
Bangkit tubi (kekuatan) 1. Murid melakukan aktiviti secara berpasangan. 2. Setiap pasangan akan diberi sebiji bola sepak / tampar / keranjang/jarring 3. Pastikan murid melakukan ditempat yang rata.
Aktiviti 3 Permainan kecil Lari berganti-ganti 30 meter
daya tahan kardiovaskular
1. Murid akan berada dalam kumpulan asal 6 orang setiap kumpulan 2.Setiap kumpulan akan diberi sebatang baton. Aktiviti 4 Kemuncak Aktiviti Pertandingan dalam kumpulan. Setiap kumpulan terdiri daripada 4 orang ahli Penutup
Menyejukkan badan. Guru merumuskan pelajaran Perbincangan: Nyatakan teknik hantaran dan terima baton? |
1. Murid akan melakukan aktiviti bangkit tubi sambil memegang bola.2. Murid A akan melakukan aktiviti manakala murid B akan bertindak sebagai pembantu dan mengira jumlah bangkit tubi yang diperolehi.
3. Pastikan murid lakukan aktiviti dengan betul 1. Pelari pertama akan berlari perlahan/jogging dan memberi baton kepada pelari kedua. 2. pelari kedua akan terima baton dan pecut ke pelari ketiga dan seterusnya secara selang-seli 3. Pusingan ke-2 pelari pertama akan pecut dan beri baton kepada pelari kedua. 4. Pelari kedua akan berlari secara jogging dan beri baton ke pelari 3 dan seterusnya secara selang-seli. 5. Pusingan seterusnya semua pelari dalam kumpulan akan berlari berganti-ganti secara pecut. 1. Pelari pertama berlari menuju ke skital mengambil baton dan berpatah balik menuju ke bahagian belakang kumpulan. 2. Pelari kedua bersedia dan untuk menerima baton pelari pertama. 3. Pelari kedua akan menuju ke skital serta berpusing ke skital dan mengulangi langkah pelari pertama tadi. 4. Pastikan semua peserta menamatkan larian. 5. Pasukan yang selesai dahulu dikira pemenang. 1. Murid dalam kedudukan berselerak di atas padang dan lakukan aktiviti regangan 2. Berada dalam separuh bulatan mendengar rumusan guru. |
1. Murid dapat melakukan aktiviti dengan cara yang betul.2. Tahu fungsi dan kesan aktiviti yang dijalankan
-kekuatan abdomen -kekuatan kaki -kekuatan tangan 1. Murid melakukan aktiviti dengan teknik yang betul. 2. Melakukan aktiviti memberi dan menerima baton dengan teknik yang betul. 1. Pelajar mengaplikasikan kemahiran menghantar dan menerima baton. 2. Peraturan diserapkan secara spontan 1.Tahu mengapa perlu menyejukkan badan. 2. mengetahui teknik menghantar dan mnerima baton |
1. Melakukan aktiviti mengikut arahan yang diberikan guru.2. Disiplin yang tinggi semasa menjalankan aktiviti.
3. Kejujuran 1. Melakukan aktiviti dengan semangat berpasukan yang tinggi. 1. Seronok dalam melakukan aktiviti dalam bentuk pertandingan. 2. Semangat berpasukan. 3. Teknik baton yang betul. 1. Menghargai 2. Tolong menolong menyimpan alatan |
B B B B B Mula/pelari pertama B Pelari kedua Sketel/kon G X 1 X 1
X 2 X 2
X 3 X 3
X 4 X 4 G = GURU X 1 = MURID = SKITEL G
X X X X X X X G – Guru X – Murid |